V rámci letošních
cyklistických výzev jsem zdolal 20 valašských vrcholů ve třech dnech, dojel z Prahy
domů a tak už mi zbývala jen poslední výzva. Pracovní název „M3 - Moravská
Trojka“. Už dlouho jsem se chtěl podívat s čmelákem na Praděd a Dlouhé
Stráně a taky jsem letos ještě nebyl na Lysé kolmo. Prakticky tedy jde o to
zdolat tři zřejmě nejnáročnější/nejhezčí po asfaltu dostupné kopce na Moravě, převýšení a vzdálenost z toho dělají opravdovou výzvu!
Moravská Trojka; Dlouhé Stráně (1351 m.n.m), Praděd (1491 m.n.m.), Lysá Hora (1323 m.n.m) |
Tento
plán už jsem měl nějakou dobu v hlavě, avšak je pár věcí, které mě v tomto
brzdí. Především lidé žijící z prány, kteří mě vytáčejí natolik, že musím
jíst za ně, abych nastolil ve vesmíru rovnováhu. Zkrátka jsem se bez běhání
dopracoval na kulatých 90 kg a na konzultaci se zrcadlem mi bylo řečeno, že se
ze mě stává něco, čím nechci být. Vrcholem byl znovunalezený tepák, který jsem
vzal na středeční švih a prakticky v každém kopci jsem se dostal nad 190
tepů. Jediné, co může předejít takovým věcem, je poctivý objem a tím výzva
M3 je. Pár kliky (asi 550) byla na cykloserveru načrtnuta
tato náhrada za B7, kterou spolu s celým běháním vzal iliotibiál. Exportem
gpx souboru byla celá věc úředně stvrzena a po rezervaci jízdenky do Zábřehu se
stal ultrapedál nevyhnutelným.
Na cykloserveru to vypadalo docela snesitelně. |
Má příprava byla laxní stejně
jako odjezd z Prahy. Příchod na nádraží 3 minuty před odjezdem, spurt
koridorem k nástupišti jako Cavendish, zdržet průvodčí, vnutit jim kolo a
může se jet. Itinerář jsem si napsal pouze pro úsek Praděd-Lysá, na zbytek jsem
si věřil z hlavy. No po tmě v jednu ráno vše vypadá jinak a tak jsem
se vydal špatným směrem už od nádraží v Zábřehu. Rychlá otočka a hurá do
Šumperku. Krátké zastavení na Shellce, kde jsem pro jistotu vzal Mattonku a
Redbull, čímž jsem baťoh využil do mrtě. Údolím Desné jsem se šinul až do
Loučné, kde jsem minul odbočku a tak mé stoupání na Dlouhé Stráně začalo až po
okružní jízdě vesnicí. Nicméně, stoupání (800 m+, 11 km) se mi takhle v noci
jevilo jako velice vlídné. Všude tma a klid, jen tu a tam jsem to pokazil
vyplašením nějakého zvířátka. Ani jsem se nenadál a už jsem míjel větrníky, za
nimi jsem prve potkal mlhu v kratičkém sjezdu před závěrečným stoupáním,
kde pro zvýšení dramatičnosti někdo sundal závoru. Další zrada byl konec cesty
a schody na vrchol náspu přehrady. Naposled jsem zde byl asi tak v desíti letech
a až teď se mi začíná vybavovat, že ty schody jsem už někdy šel. Nahoře výjev
jak z hodně hutného thrilleru, rezonující zábradlí a mohutná temnotemná
vodní plocha.
Důkazní materiál, byl jsem tam. |
Byl jsem trochu připosraný zhasínat světla, ale myriády hvězd na
nebi bez světelného znečištění po západu měsíce byly dechberoucí, tohle člověk
zažije jen pořádně zašitý v kopcích. No rychle jsem natáhl dlouhý rukáv a
pádil dolů. Škoda mlhy na rovince pod přehradou, podle Stravy se tady dá jet hrubo přes 80 kmh. Já jsem však jel hodně opatrně až dolů. I tak jsem mrzl, a
čím víc jsem mrzl, tím víc utrpělo mé odhodlání. Na Červenohorské sedlo jsem
vyjel vcelku pohodově, ale vidina dalšího rychlého sjezdu, mlhy a chladu mě
nechala v krásné dřevěné autobusové zastávce s čistou lavičkou
dělanou akorát na to, abych se tady na tři hodinky natáhl. Zničil jsem si
kyčle, vykloubil rameno, přeležel ruku, ale stálo to za to. Sjezd do Bělé proti
rannímu slunci byl balzámem pro zmrzlou duši. Následující stoupání potažené
novým asfaltem bylo lákavou pozvánkou do resortu Praděd.
A takhle taková pozvánka vypadá v reálu. |
Celá tahle cesta je
jen objíždění Pradědu, který je od Dlouhých Strání vzdálen 5 km vzdušnou čarou,
ale po asfaltu to dá cca 55 km, které ovšem stojí za to. Jeseníky, odpouštím
vám všechny výtluky a škaredou cestu do Karlovy Studánky. Získaly jste si mě! Všechna stoupání skrz lesy,
kde si hraje světlo se stínem, vůně hřibů, klid, pohoda a po tom potkáte
navalené turisty a máte pro ně pochopení, protože je sobota ráno a je krásně,
tak ať si jdou klidně přes celou šíři cesty.
Oblíbená značka upozorňující na stoupání a zde jako bonus ještě "cyklisti". |
Mě už těšilo stoupání na Praděd,
závora regulující provoz a krásný asfalt až na Ovčárnu-tak nějak se mi to líbí.
Od Ovčárny už to byl slalom mezi turisty a taky mi začaly tvrdnout slušně nohy,
hold už jsem se pomalu blížil ke kótě 3000 výškových metrů, to je tak hranice,
co normálně snesu za den. Cestou dolů jsem potkával už slušné množství cyklistů deroucích
se nahoru a další sundávali svá žihadla z nosičů na střeše dole na
parkovišti. Ale nikdo nejel směr Bruntál. Jen já a auta, co mě tlačila k nejrozbitější krajnici.
Na Pradědu s Pradědem. |
Cesta, která se neskrytě snažila,
vytřepat ze mne zbytky odhodlání dotáhnout to až na Lysou. Před Bruntálem už se
proměnila v pěkný asfalt a když jsem radil Polákům kudy
kam, tak jsem potom sám vytáhl mapu a podíval se, kudy že to mám jet. Okolo
Slezské Harty se nohy začaly odkyselovat a já jsem dostal pocit, že bych to mohl
dotlačit pod Lysou. Tak jsem zahnal myšlenky na cestu domů a vydal jsem se směr
Opava. Dlouho jsem oddaloval oběd, až jsem v Raduňi totálně vyšťavený po
zhruba 170 km vzal zavděk pizzou, kofolou a dvěma nepasterizovánými gambáči.
Další hodinu cesty jsem pracoval na trávení pizzy a srovnání se do normálu
(tedy energetického deficitu). Nevím, zda za to mohl blížící se déšť, ale
množství mušek bylo neskutečné, tady byste rozhodně poznali veselého cyklistu,
což jsem já nebyl, protože už jsem začínal být slušně rozbitý. Naštěstí jsem si
naplánoval trasu se spoustou odboček a průjezdných bodů, tak jsem byl dostatečně
zaměstnán navigací a na blbosti jako tuhé nohy nebyl čas myslet. Když jsem zahlédl v dáli
Lysou, tak jsem byl veden základním instinktem: šlapat. Při průjezdu
Metylovicemi jsem si vzpomněl na svůj dětský pobyt v místním ozdravném
sanatoriu, kde mě měli trochu porovnat jako věčně nemocné dítě. Takhle zpětně
musím říct, že všichni ti doktoři a alergologové, co mi zakazovali tělocviky,
mě vlastně nakopli k tomu, abych dělal šílenosti jako je tato. Zdraví to
svědčí a tolik ke všem doporučením doktorů, aby mělo tělo klid.
"To" u mohyly jsem já ladíc se na selfie. Západ slunce na Lysé je něco, pokud to nemáte domů ještě 60 km. |
Dojezd do Frýdlantu po mokré
cestě a nebe nad Lysou se dosti kabonilo, ale to mě nemohlo odradit. Byl jsem
hnán touhou dostat se na ten zatracený kopec. Ovšem klasický problém
asfaltu-objíždění. Než jsem dojel na začátek stoupání na konci Krásné, tak
utekla snad hodina. Avšak když jsem viděl nápis Lysá-START, tak jsem musel
zatlačit slzu a hodit lehčí převod. Cyklisté jedoucí shora mě donutili roztočit
kliky a tvářit se, že jsem v pohodě, ovšem kadence šlapání se postupně
měnila v dekadenci a v 850 metrech
jsem musel zastavit a vrazit do sebe tyčinku a magnesium. A pak už jsem jen
šlapal a hypnotizoval výškoměr na hodinách. Sám sobě jsem dovolil pauzičku po
dosažení 1000 metrů, ale když jsem ještě byl schopen jet, tak jsem tu hranici
posunul a opakováním psychologické hry jsem nakonec zastavil až na vrcholu
prošitý jak už dlouho ne. Díval jsem se na hřeben před sebou a představoval si
všechny B7-ičkáře a jejich strasti, což mě umravnilo. A tak jsem ani moc nenadával u zavřeného
Šantánu, vrazil jsem do sebe sojový suk, oblékl bundu a pustil to dolů.
Na Lysé jsem byl překvapen absencí někoho, kdo by mě vyfotil. Ironie, když tam ten den prošlo alespoň 3000 lidí! |
Prsty v botách byly už na
kaši a sjezd jim dvakrát nepomáhal, ale aspoň mě to drželo při smyslech.
Absence defektu na takto dlouhé trase po tolika rozbitých cestách mě vedla k zvýšené
opatrnosti cestou dolů. Vidina domova mě poslala nejkratší cestou (přes Nové
Dvory), tedy po něčem, co kdysi dávno býval hrubozrnný asfalt, ale dnes je to
spíše štěrk, kamení a „lesní asfalt“. Tenhle cyklokrosový sjezd jsem přejížděl krokem
a čekal na defekt, ten nepřišel, tak jsem vydrncaný jak hovado dole šlápl do
pedálu a s předsevzetím, že až domů neshodím velký talíř jsem se pustil do
nevýznamného stoupání u Šance. Cesta totálně mokrá a zase mlha. Někde odsud
bych popsal jev zvaný „teflon-efekt“, tedy prská na vás voda, jste mokří, ale vy jste imunní a suše nevnímáte pocit vlhka. Stejně to bylo s nohama, které byly jak šutr, ale
velká placka se pořád točila. Mezitím se sešeřilo, takže jsem vyjel za tmy a
věděl, že dojedu za tmy. Ve chvíli, kdy jsem se dostal na hlavní, tak mě hladký
asfalt tak rozpumpoval, že jsem vyždímal poslední zbytky sil a mírně stoupající
údolí Bílé, kde se zjevně přehnala slušná bouřka jsem proplul jako nic a za
chvíli jsem byl na Hlavaté a odsud domů to bylo už jen z kopce. S výjimkou
posledního kilometru. Takový dojezd jsem na kole ještě nezažil, krom spurtu v Rožnově
na křižovatce na oranžovou jsem se loudal jak nemohoucí, šlapání střídalo
volnoběh, ruce, které byly tak zničené, že už se odmítaly držet řidítek, nohy
jsem prakticky už necítil, o čtvrt na deset jsem dojel domů, hned jsem do sebe
klopil kofolu. Středně krátká sprcha a už jsem si to šinul na sousedské mecheche,
kde jsem byl pohoštěn dvěma královskými porcemi guláše podle mého gusta,
pivíčko, koňak a v jednu ráno jsem zalehl do vytoužené postele a usnul na
lusknutí prstů.
310 km, 5400 m+ a řada pěkných stoupání: 2x HC stoupání, 1x 1.kategorie, 2x 2. kategorie To byla Moravská Trojka v mém podání. |
Záznam trasy zde: http://www.strava.com/activities/191271031/overview
Žádné komentáře:
Okomentovat